مطالعه تطبیقی نقوش کاشیها و فرشهای دوره قاجار(بناهای قاجاری شهر تهران)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده خدیجه نظری گشنیگانی
- استاد راهنما معظم خسروجردی بهروز برجسته دلفروز
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده استفاده از تزیین در معماری دوره اسلامی جایگاه ویژهای دارد. که از آن میان میتوان به هنر کاشیکاری اشاره نمود این هنر همانند بوم نقاشی زمینهای برای بیان و تجسم موضوعات متفاوتی که در هر دوره تحت تأثیر عوامل گوناگون قرار گرفته است. هنر در دوره قاجار دچار دگرگونی در نقش و طرحها گردید؛ هنر کاشیکاری نیز مانند سایر هنرها این دوره دچار تحولات و پیشرفت در نقش و رنگ گردیدند. در این دوره کوشش تازهای در ساختن بناهای گوناگون به عمل آمده و کاشیکاری با نقشمایههای، گیاهی، هندسی و نگارههای گوناگون از گلها و چهرههای انسانی و ... رواج یافت، و همین تغییرات و تحولات را در سایر هنرهای این دوره به خصوص هنر فرشبافی شاهد هستیم. این دوره نقطه عطفی در تاریخ فرش بافی ایران به شمار میرود، و افزایش تقاضایی اروپاییان برای فرش ایران آن هم به مقدار زیاد باعث گردید تا فرش ایران رونق بگیرد و نقش فرش علاوه بر ادامه سنتهای پیشین تحولاتی نیز یافته، و نقشهای جدیدی وارد فرشبافی شد. در این پژوهش به مطالعه تطبیقی نقشمایههای کاشیهای بناهای شهر تهران، شامل مجموعه کاخ گلستان، مسجد مدرسه سپهسالار جدید و قدیم، مسجد امام خمینی، مسجد جامع تهران، مسجد مدرسه خان مروی با فرشهای قاجاری موجود در موزه فرش ایران پرداخته شده است، تا از این طریق بتوانیم نقشها مشترک و مفاهیم اساطیری بین این دو را بررسی کنیم. مطالعهی نقش کاشیهای با فرشهای این دوره نشان میدهد که بین نقش کاشیها و فرشهای این دوره شباهتهای زیاد وجود دارد. و نقشهای مشترک بین این دو هنر شامل: نقوش گیاهی، نقوش هندسی، حیوانی، نقش پرندگان، نقوش انسانی، نقشهای کتیبهای و اساطیری میباشند. واژهگان کلیدی: تهران، فرش، کاشی، تطبیق نقوش، قاجار
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی نقوش پرنده سفالینههای ایران دوره عباسی و سفالهای چین(مربوط به قرن 9 میلادی)
از دوره عباسی تحولاتی در نقش سفالهای ایران پدید آمد که گفته میشود یکی از دلایل آن سفالهای وارداتی چین بوده است. از رایجترین تزییناتی که روی این سفالینهها در ایران و چین مشاهده میشود، نقش پرنده است. به همین سبب در این پژوهش مقایسهای بر اساس الگوهای فرمی نقوش پرندگان سفالینههای ایران، در دوره عباسی (9 تا 13 میلادی) و سفالهای وارداتی قرن 9 میلادی چین جهت یافتن تأثیرات متقابل سفالگری این د...
متن کاملمطالعۀ کاشینگارههایی با نقوش زنان قاجاری در خانههای شیراز
هنر دورۀ قاجار به لحاظ محتوا و ماده، موضوع، و نحوۀ اجرا ویژگیهای متمایز و منحصربهفردی دارد. وفور نقشمایههای زنانه در محصولات هنری عصر قاجار، از جمله در کاشینگارهها، در فضاهای خصوصی و نیمهخصوصی کاخها، و خانههای اعیان و اشراف از ویژگیهای شاخص آن است. زنان قاجاریِ نقشبسته بر این کاشینگارهها در تعامل هویتی با هویت زن فرنگی، چهرۀ نوینی از زن ایرانی را به نمایش گذاشتهاند. بااینحال، در...
متن کاملمطالعه تطبیقی نقوش فرش سده نخست عصر صفوی با نگارگری همان دوره موردکاوی: مقایسه تطبیقی دو قالی
One of the prosperous periods of Persian commercial carpet industry is the Safavid era especially the 10th and 11th centuries (A.H.). Governments’ attention to arts and artists and expanding the facilities on the one hand, and willingness of other artists such as illumination artists and Persian painters’ to beautiful designs for carpets, along with the progress of the dyeing indust...
متن کاملمطالعه تطبیقی نقوش رودوزی های پوشاک زنان هرمزگان و هند
رودوزی منسوجات دارای اهمیت خاصی است و با آداب و رسوم و فرهنگ ملل ارتباط تنگاتنگ دارد. زنان در این فعالیت نقش اصلی را بر عهده دارند. در ایران و هند، هنر رودوزی جایگاه ویژهای دارد. ارتباطات سیاسی و تجاری ایران با هند از زمان هخامنشیان وجود داشته و بهخصوص در قرون 9ه.ق/15م تا 11ه.ق/17 م گسترش یافته است. به دنبال فعالیتهای تجار هندی در ناحیه هرمزگان،که مربوط به اَواخر دوره ناصر الدین شاه و در ز...
متن کاملبررسی ویژگیهای نقوش گچبری سنتی درآثار معماری دوره قاجار (نمونه مورد مطالعه بنای باغ فردوس تهران)
آثار هنر اسلامی دارای تزیینات بسیار زیبایی هستند که اغلب سراسر سطوح را می پوشانند. یکی از شیوه های تزیین پوشش دیوار بناها در فضای داخلی که از دوره اشکانیان در معماری ایران مورد استفاده قرار گرفته گچبری است. تزیینات گچبری دوره اسلامی بر اساس پیشینه هنر گچبری پیش از اسلام در ایران شکل گرفت و سیر تکاملی آن در دوره ایلخانیان به اوج رسید. گچبری سنتی تا دوره صفویه شیوه یکسانی را پی گرفت و سپس تحت تأث...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023